Allods Online suljettu Beta - osa 2

08/12/2009 Administrator

Allods Online betatestiraportti osa 2.


Kokeiltuani palvelusta Imperiumin militanteissa joukoissa päätin testata Leaguen mainostamaa vapauden ja veljeyden ilmapiiriä. Tutoriaali oli jälleen toteutettu mallikkaasti, ja siinä pääsi taistelemaan hurjannäköistä (mutta heikkoa) avaruusmonsteria vastaan.





Tutoriaalin jälkeen minut teleportattiin metsäiselle saarelle, jossa pääsin toteuttamaan itseäni muunmuassa valkohäntäpeurojen kanssa taistelemalla. Myös käärmeet, luurangot ja astraalirannalla majailevat ravut saivat kyytiä.





Saaren keskellä olevassa leirissä oli mukava hulina päällä, tehtäviä suorittaviä ihmisiä, gibberlingejä ja haltioita hyöri ympärilläni ja tunnelma oli korkealla.





Olin valinnut hahmokseni parantajan. Aluksi hahmoni kyvyt olivat tosin enemmänkin destruktiiviset kuin parantavat. Parantamiskyvyistä tosin ei olisi juuri ollut hyötyäkään, ensimmäisen viiden tason aikana pelissä oli suorastaan vaikea joutua hengenvaaralliseen tilanteeseen. Onnistuin kuitenkin kuolemaan muutaman kerran, jolloin minut teleportattiin tunnelmalliseen kappeliin odottamaan henkiinheräämistä.

Oletettavasti parantamisloitsujen teho ja merkitys korostuu hahmon edetessä pelissä.

Hahmon kykyjä ja ominaisuuksia voi parantaa antamalla niille Talent-pisteitä, joita saa aina kun taso nousee. Käyttöliittymässä on selkeästi opastettu mitkä ominaisuudet ovat eniten hyödyksi omalle hahmoluokalle, joten talent-pisteiden jakoa ei tarvitse tehdä täysin summanmutikassa.





Jonkin aikaa tehtäviä suoritettuani saavutin tason 6 ja pääsin jatkamaan matkaa Novogradin kaupunkiin. Kaupungissa on tarjolla muunmuassa pankki, johon tallettaa tavaroita ja huutokauppa johon valmistamiaan tai löytämiään varusteita voi laittaa myyntiiin.

Kaupungista löytyivät myös eri ammattien kouluttajat.Päätin kokeilla ensiksi tailoring-taitoa, ja ostin tarvittavat ompeluvälineet ja ammattiin perehdyttävän oppikirjan.





Vaatteiden teko on toteutettu minipelinä, jossa pyritään valitsemaan kuudelle eri attribuutille mahdollisimman hyvät arvot. Koska arvot vaikuttavat valmistetun tavaran jälleenmyyntiarvoon, minipeli ei jää pelkäksi koristeesi.





Opittavien ammattien kirjo on tyypillinen MMO-peleille: seppä, herbalisti, jne. Omaperäisempi ja mielenkiintoinen taito on disassembling, jonka avulla voi purkaa tavaroita takaisin raaka-aineiksi.

Allods mainostaa olevansa täysin vapaasti pelattava peli, ilman kuukausimaksuja. Pelin tuotantobudjetti on ollut 12 miljoonaa dollaria ja jotenkin tietenkin pelintekijät aikovat saada nämä rahat takaisin, korkojen kanssa. Allods Onlinessä onkin "Kauppa", josta voi ostaa tavaroita oikealla rahalla. Kauppakäyttöliittymä oli vielä keskeneräinen, mutta tuntui toimivalta ja helpolta käyttää. Vaatteita voi esikatsella hahmon päällä, tässä esimerkki Kanialaisesta juhla-asusta:





Toisen betapäivän jälkeen usko peliin on edelleen korkealla. Pieniä hiomattomuuksia pelissä toki on, muunmuassa olematon reitinhaku - pelaajahahmo tahtoo takertua pienimpäänkin esteeseen - varsinkin hiirellä pelatessa. Pelissä on selvästi syvyyttä ja kompleksisuutta. Visuaalinen tyylissä on rohkeasti käytetty venäläistä bysanttista perinnettä yhdistettynä jo kanonisoituneisiin roolipelikuvastoihin.

Aika näyttää, kuinka peli otetaan vastaan suuren yleisön keskuudessa.

Comment this

captcha